8 din 10 firme financiare investesc în securitate pentru a le proteja de amenințările de fraudă AI

Inteligenta artificiala (AI) a apărut ca o noua provocare în domeniul fraudei, conform ComplyAdvantage, firma de detecție a fraudelor și a riscurilor de spălare de bani (AML) condusa de AI, in timp ce lansează raportul ‘Starea Criminalității Financiare 2024’.

„Astăzi, inteligența artificială este utilizată atât de infractori – care o folosesc ca noi modalități de a frauda clienții – cât și de instituții, care o folosesc pentru a fi cu un pas înaintea escrocilor și pentru a-și apăra clienții”, a declarat Vatsa Narasimha, CEO al ComplyAdvantage.

„Știm din munca noastră cu instituțiile financiare din întreaga lume că tehnologiile bazate pe inteligența artificială pot îmbunătăți în mod semnificativ lupta împotriva criminalității financiare. Vedem o oportunitate extraordinară pentru bănci de a le arăta consumatorilor modul în care aceste tehnologii și procese noi, cum ar fi inteligența artificială explicabilă, sunt folosite pentru a-și proteja finanțele.”

AI: Combaterea amenințării emergente

Două treimi (66%) dintre respondenții din industria financiară consideră că utilizarea AI de către fraudatori și alți infractori reprezintă o amenințare în creștere pentru securitatea cibernetică. Riscurile includ deepfakes, hack-uri cibernetice sofisticate și utilizarea AI generativă pentru a crea malware. Băncile și alte instituții financiare își sporesc apărarea împotriva acestor amenințări, 86% dintre respondenți spunând de compania lor că investește în noi tehnologii. Cu toate acestea, doar 53% dintre respondenții din industria financiară au spus că acordă prioritate explicării clienților despre utilizarea AI.

„Fie că folosesc inteligența artificială pentru a identifica modele de fraudă, pentru a analiza rețelele sau pentru a eficientiza procesele, băncile pot prelua conducerea în ceea ce credem că va fi o tendință cheie în 2024: explicabilitatea. Și anume, capacitatea instituțiilor financiare de a demonstra clienților cum și de ce modelele AI au luat decizii care îi afectează”, a continuat Narasimha.

„Dacă liderii de conformitate sunt îngrijorați de modul în care clienții vor primi aceste informații, sondajul nostru sugerează că ar trebui să fie optimiști. 65% dintre consumatori ne-au spus că sunt deschiși ca băncile să-și împărtășească detaliile tranzacțiilor cu alte bănci, dacă aceasta ajută la identificarea tiparelor de fraudă. În mod clar, consumatorii recunosc că abordarea provocărilor legate de criminalitatea financiară necesită abordări noi și mai inovatoare. „Ne-am aștepta ca acest procent să crească în continuare odată ce beneficiile inteligenței artificiale pentru îmbunătățirea detectării infracțiunilor financiare sunt cunoscute la scară largă.”

Problema continuă a fraudelor în domeniul plăților, cu cei mai afectați fiind milenialii

Un exemplu de creștere a sofisticării criminale evidențiat în sondaj este fraudarea plăților. Cu creșterea continuă a plăților digitale cu procente cu două cifre de la un an la altul, infractorii folosesc noi tehnologii pentru a comite fraude la scară largă.

60% dintre directorii din industrie intervievați spun că frauda în materie de plăți a rămas la aceleași niveluri ridicate în ultimele 12 luni, 8% raportând o creștere.

9 din 10 consumatori chestionați (89%) și-au exprimat îngrijorarea cu privire la a fi o posibilă victimă a fraudei. Unul din patru consumatori (23%) raportează că au fost victime ale fraudei în ultimii trei ani, milenialii (vârsta 27-42 de ani) cei mai afectați, cu 31%. Când au fost întrebați la ce tipuri de fraudă au fost victime, cele mai frecvente răspunsuri au fost:

-Frauda cu cardul de credit (59%)

-Furtul de identitate și phishing (21%)

-Escrocherii la angajare (12%)

-Frauda în investiții (10%)

„Milenialii au adoptat plățile digitale și serviciile bancare mobile, care domină modul în care accesăm serviciile bancare astăzi. Amploarea fraudelor în rândul acestei generații demonstrează cât de repede infractorii exploatează tehnologia și schimbările în comportamentul consumatorilor”, a spus Narasimha. „Fiecare director de conformitate pe care l-am chestionat a spus că fie participă în prezent la un program de plată push autorizată (APP), fie o va face în viitorul apropiat. În condițiile în care frauda APP continuă să crească, ne așteptăm ca aceasta să devină o mare prioritate pentru autoritățile de reglementare și instituțiile financiare în 2024.”

Unul din cinci consumatori admite „fraudă friendly

Cel puțin unul din cinci dintre consumatorii chestionați au recunoscut cel puțin un comportament care este descris drept „fraudă friendly”. Indicatorii acestui lucru includ:

-Contestarea unei plăți după primirea unui răspuns inadecvat de la un comerciant (21%).

-Contestarea unei plăți despre care au realizat ulterior că este legitimă (12%).

-Solicitarea unei rambursări a cardului de debit sau de credit, în ciuda faptului că nu au returnat articolul (9%).

„Nivelul surprinzător de ridicat de „fraudă friendly” descoperit în sondaj arată cât de răspândită și complexă poate fi lupta împotriva fraudei atunci când consumatorii pot – chiar și din neatenție – să comită un fapt care ar putea ridica un semnal roșu la banca lor”, a spus Iain Armstrong, responsabil cu practica de reglementare la ComplyAdvantage.

Sursă foto: datavisor.com