Raport Bloomberg: Evoluții în reglementarea finanțelor digitale
Cu evoluțiile tehnologice care avansează într-un ritm rapid, autoritățile de reglementare se grăbesc să stabilească standarde pentru o serie de probleme noi și emergente. UE este cu un pas mai aproape de a ajunge la un cadru final pentru inteligența artificială (IA), Parlamentul European fiind de acord cu poziția sa de negociere. Regatul Unit urmează să găzduiască primul summit global din lume privind siguranța AI la sfârșitul acestui an, iar Congresul SUA speră să aibă în curând un cadru pentru AI. Rolul furnizorilor terți pe piețele financiare continuă să fie o temă importantă de reglementare, Europa începând să concretizeze detaliile tehnice ale viitorului său cadru pentru riscul operațional, iar autoritățile de reglementare ale băncilor din SUA au emis îndrumări privind gestionarea riscului terților. Activele digitale continuă să fie o prioritate de reglementare emergentă, autoritatea de reglementare a valorilor mobiliare din SUA depunând procese împotriva a două dintre cele mai mari burse de cripto, iar UE a publicat regulile finale pentru cadrul său de reglementare pentru cripto-active. Atât Africa de Sud, cât și Hong Kong au făcut progrese semnificative în dezvoltarea regimurilor de licențiere pentru companiile cripto și, respectiv, platformele virtuale de tranzacționare a activelor.
Parlamentul European face progrese în ceea ce privește reglementarea AI
Parlamentul European a votat pentru a promova proiectul legislativ pentru stabilirea primului regim de reglementare pentru tehnologia Inteligenței Artificiale (AI), cunoscut sub numele de Actul AI. UE urmează să adopte o abordare bazată pe risc, care clasifică aplicațiile AI în funcție de profilul lor de risc:
- Risc inacceptabil: proiectele de propuneri includ interdicții privind aplicațiile considerate a fi inacceptabile, cum ar fi supravegherea biometrică în timp real și la distanță, precum recunoașterea facială și sistemele de scoring social, care sunt considerate riscuri inacceptabile.
- Risc ridicat: aplicațiile cu risc ridicat, cum ar fi educația, aplicarea legii și accesul la servicii private esențiale, vor fi evaluate înainte de a fi disponibile pe piață și pe tot parcursul ciclului lor de viață.
- AI generativă: Parlamentul European propune ca AI generativă să fie nevoită să dezvăluie faptul că conținutul este generat de AI, proiectarea modelului trebuie să prevină generarea de conținut ilegal și rezumatele datelor protejate prin drepturi de autor utilizate pentru instruire să fie publicate.
- Risc limitat: sistemele AI considerate a fi cu risc limitat vor trebui să respecte cerințele minime de transparență care permit utilizatorilor să ia decizii în cunoștință de cauză.
- Negocierile vor începe acum între Parlamentul European, statele membre și Comisia UE în vederea ajungerii la un acord final până la sfârșitul anului.
Marea Britanie va găzdui primul summit global privind siguranța inteligenței artificiale
Prim-ministrul Regatului Unit a anunțat că Regatul Unit va găzdui primul summit global important privind siguranța AI, în timp ce lumea se confruntă cu provocările și oportunitățile prezentate de progresul rapid al AI. Summit-ul, care va fi găzduit în Marea Britanie în această toamnă, va lua în considerare riscurile AI, inclusiv sistemele de frontieră, și va discuta despre modul în care acestea pot fi atenuate prin acțiuni coordonate la nivel internațional. De asemenea, va oferi țărilor o platformă pentru a lucra împreună la dezvoltarea în continuare a unei abordări comune pentru atenuarea acestor riscuri. În iulie, secretarul de externe al Regatului Unit, James Cleverly, va convoca prima ședință de informare a Consiliului de Securitate al ONU cu privire la oportunitățile și riscurile inteligenței artificiale pentru pacea și securitatea internațională.
SEC din SUA va propune reguli pentru brokerajele care folosesc AI
Securities and Exchange Commission (SEC) din Statele Unite ale Americii a indicat că intenționează să propună reguli pentru a aborda conflictele de interese asociate cu inteligența artificială (AI) utilizată de brokeri pentru a interacționa cu clienții. Rapoartele indică că propunerea s-ar aplica și analizei predictive a datelor și învățării automate (ML). SEC a analizat potențialele conflicte de interese asociate cu AI/ML și analiza datelor predictive încă de la cererea sa de informații din 2021, care a pus zeci de întrebări industriei și publicului cu privire la utilizarea, dezvoltarea și implementarea AI/ML și analiza datelor predictive. . În plus, președintele SEC Gary Gensler a scris despre AI/ML încă din zilele sale ca profesor la MIT. În documentul său de lucru din 2020 „Învățare profundă și stabilitate financiară”, Gensler și co-autorul său au explorat potențialele beneficii și riscuri ale AI/ML în serviciile financiare.
Acest lucru vine în timp ce liderul majorității din Senat, Chuck Schumer (D-NY), a cerut „modestie”, în timp ce a semnalat un impuls pentru reglementarea inteligenței artificiale. Schumer a remarcat că este important să încurajăm inovarea, dar să o facem într-un mod sigur și responsabil și ar trebui să asigure securitatea națională, securitatea economică și să abordeze preocupările legate de drepturile de autor și de dezinformări. Democratul din New York a semnalat că reglementarea AI va fi „extrem de dificilă”, dar că Congresul va urmări să aibă un cadru cuprinzător în cateva„luni”.
ESA se consultă cu privire la criteriile critice ale furnizorilor de servicii TIC terți în conformitate cu DORA
Autoritățile europene de supraveghere (ESA) se consultă cu privire la criteriile pentru furnizorii terți de ICT (CTPP) și taxele de supraveghere care urmează să fie percepute acestora în temeiul Digital Operational Resilience Act (DORA) al Europei. Documentul de discuție este împărțit în două părți:
(i) criteriile propuse pentru evaluarea importantei furnizorilor terți de servicii ICT, inclusiv o serie de indicatori cantitativi și calitativi relevanți pentru fiecare dintre criteriile ce măsoară importanta;
(ii) taxele propuse care urmează să fie percepute pentru CTPP și modul în care acestea urmează să fie plătite, inclusiv tipurile de cheltuieli care vor fi acoperite de taxe, precum și determinarea adecvată a cifrei de afaceri aplicabile CTPP care va sta la baza comisionului calcul. AES solicită, de asemenea, feedback cu privire la metoda de calcul a taxelor și alte considerații practice privind plata taxelor.
Comentariile trebuie să fie transmise până la 23 iunie 2023. Feedback-ul colectat ca răspuns la această consultare va informa sfaturile tehnice pe care AES-urile le vor furniza Comisiei până la 30 septembrie 2023. DORA urmează să se aplice în UE începând cu 17 ianuarie 2025.
În mod similar, ESA au lansat, de asemenea, primul lor lot de produse de politică în cadrul DORA, care urmăresc să asigure un cadru legal consecvent și armonizat în domeniile managementului riscurilor ICT, raportării incidentelor majore legate de ICT și managementului riscurilor terților din ICT. Consultarea se desfășoară până la 11 septembrie 2023.
Agențiile americane de reglementare a băncilor emit orientări finale privind managementul riscului de către terți
Consiliul guvernatorilor Rezervei Federale, Federal Deposit Insurance și Office of the Controller of the Currency au emis îndrumări comune finale menite să ajute organizațiile bancare să gestioneze riscurile asociate cu relațiile cu terții, inclusiv relațiile cu companiile de tehnologie financiară. Îndrumarea finală descrie principiile și considerațiile pentru gestionarea riscului de către organizațiile bancare a relațiilor cu terții. Ghidul final acoperă practicile de management al riscului pentru etapele ciclului de viață al relațiilor cu terții: planificare, due diligence și selecția terților, negocierea contractului, monitorizarea continuă și reziliere.
Malaezia încorporează riscurile specifice cloud-ului în cadrul său de reglementare
BNM (Bank Negara Malaysia) și-a actualizat documentul de politică privind managementul riscului în tehnologia informației (RMiT) pentru a oferi îndrumări suplimentare privind consolidarea capacităților firmelor de management al riscului în cloud. Mai exact, documentul stabilește noi cerințe pentru instituțiile financiare să ia în considerare riscurile cheie comune și măsurile de control atunci când găzduiesc sisteme critice pe infrastructura cloud public. Instituțiile financiare trebuie să implementeze controale solide de gestionare a riscurilor și o fortificare cibernetică robustă pentru a păstra încrederea publicului în sistemul financiar. Documentul de politică este în vigoare de la 1 iunie 2023 pentru toate băncile digitale licențiate, inclusiv băncile digitale islamice. Pentru alte tipuri de instituții financiare, noile cerințe privind adoptarea cloud-ului vor intra în vigoare la 1 iunie 2024. Orice modificări ale contractelor existente cu furnizorii de servicii cloud trebuie făcute până la această dată.
IOSCO consultă cu privire la reglementarea cripto-activelor
Organizația Internațională a Comisiilor de Valori Mobiliare (IOSCO) – instituția globală de stabilire a standardelor pentru piețele de valori mobiliare – a emis spre consultare recomandări detaliate privind reglementarea cripto-activelor către jurisdicțiile de pe tot globul. Propunerile vizează diferitele activități desfășurate de furnizorii de servicii de cripto-active (CASP), cum ar fi oferta, admiterea la tranzacționare, tranzacționarea în curs, decontarea, supravegherea pieței și custodia. Conceput pentru a îmbunătăți standardele globale de reglementare pentru cripto-active și pentru a pune capăt incertitudinii de reglementare care caracterizează spațiul cripto-activelor, IOSCO a formulat recomandări care acoperă șase domenii:
- Conflicte de interese care decurg din integrarea verticală a activităților și funcțiilor;
- Manipularea pieței, comerțul privilegiat și fraudă;
- Riscuri transfrontaliere și cooperare în materie de reglementare;
- Custodia și protecția bunurilor clienților;
- Risc operațional și tehnologic;
- Acces cu amănuntul, adecvare și distribuție.
În urma feedback-ului la consultare, IOSCO intenționează să își finalizeze recomandările la începutul trimestrului IV al acestui an. Un obiectiv cheie al IOSCO este de a promova o mai mare coerență în ceea ce privește modul în care membrii IOSCO abordează reglementarea și supravegherea activităților cripto-activelor, având în vedere natura transfrontalieră a acestor piețe. Perioada de consultare este deschisă până la 31 iulie 2023.
UE publică regulile finale privind reglementarea cripto
Normele europene emblematice pentru stabilirea unui regim de reglementare pentru cripto-active – piețele de cripto-active (MiCA) – au fost publicate în Jurnalul Oficial al UE și vor introduce un cadru de reglementare armonizat în UE pentru a înlocui actualul mozaic de legislație națională. în diferite state membre. MiCA urmărește să crească transparența prin introducerea de noi reguli pentru emitenții de token-uri utilitare, token-uri de referință la active, așa-numitele stablecoins. De asemenea, acoperă furnizorii de servicii, cum ar fi platormele de tranzacționare și portofelele în care sunt deținute cripto-active. Prevederile privind stablecoinurile și token-urile e-money vor fi introduse treptat începând cu 30 iunie 2024, majoritatea prevederilor fiind introduse în șase luni după 30 decembrie 2024. Autoritatea de reglementare a pieței de securitate din Europa, ESMA se pregătește să se consulte cu privire la trei pachete de pachete tehnice. reguli de implementare a MiCA:
- Pachetul de consultare 1 (iulie 2023): Acesta va include reguli privind cererea de autorizare, tratarea reclamațiilor și conflictele de interese.
- Pachetul de consultare 2 (octombrie 2023): Mandatele specifice sunt nedeterminate, dar vor acoperi probabil toate acele mandate rămase cu un termen limită de 12 luni, cum ar fi dezvăluirea investitorilor, guvernanța CASP, indicatorii de durabilitate și transparența comercială.
- Pachetul de consultare 3 (T1 2024): Mandatele specifice sunt încă nedeterminate, dar vor include probabil protecția investitorilor și abuzul de piață.
MiCA a fost publicat împreună cu regulile însoțitoare privind transferurile de fonduri în criptoactive.
SEC dă în judecată Coinbase și Binance
SEC a intentat un litigiu atât împotriva Coinbase, cât și împotriva Binance, cel mai mare schimb de criptomonede din SUA și, respectiv, la nivel global. Comisia susține că Coinbase a ocolit reglementările, permițând utilizatorilor să tranzacționeze token-uri care erau de fapt valori mobiliare neînregistrate. În special, Comisia a vizat programul de staking al Coinbase, care permite utilizatorilor să obțină profit prin mecanismele de staking. Plângerea susține că acest aranjament, în care clienții obțin un profit pe baza eforturilor Coinbase, încalcă legile privind valorile mobiliare. Într-o acțiune separată, SEC a dat în judecată Binance și afiliatul său american BAM Trading Services, împreună cu Changpeng Zhao (CZ), acuzând multiple încălcări ale legilor privind valorile mobiliare. În special, Comisia susține că CZ și Binance și-au subminat propriile controale interne pentru a permite „clienților americani de mare valoare” să continue tranzacționarea pe Binance.com, în ciuda faptului că susțineau public că clienților americani li s-a interzis să facă acest lucru. În plus, plângerea susține că Biniance și CZ au permis amestecarea activelor clienților și au deturnat fondurile clienților după bunul plac. O parte deosebit de supărătoare a plângerii pentru Binance este presupusa admitere de către COO al Binance în decembrie 2018 că Binance a funcționat ca o bursă de valori mobiliare fără licență.
Pe 13 iunie, SEC a trimis o scrisoare ca răspuns la un ordin din 6 iunie din partea Curții de Apel din SUA pentru al treilea circuit. Ordinul determinat Comisia să determine dacă SEC a luat o decizie cu privire la petiția Coinbase de reglementare, care a fost depusă inițial în 2022 și, dacă nu, de cât timp suplimentar are nevoie Comisia. Comisia a răspuns declarând că personalul se așteaptă să poată face o recomandare în următoarele 120 de zile.
Intră în vigoare un nou regim de licență pentru platformele virtuale de tranzacționare a activelor din Hong Kong
Hong Kong Securities and Futures Commission (SFC) a publicat cerințele de reglementare și aranjamentele tranzitorii pentru a implementa noul regim de licențiere pentru platformele virtuale de tranzacționare a activelor (VATP) în temeiul Ordonanței de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului (AMLO). În cadrul noului regim, toate VATP-urile care continuă să opereze un schimb virtual de active în Hong Kong sau să își comercializeze în mod activ serviciile către investitorii din Hong Kong vor trebui să fie autorizate de SFC. Noul regim de licențiere a intrat în vigoare la 1 iunie 2023.
În ceea ce privește aranjamentele tranzitorii ale noului regim de licențiere, VATP-urile care furnizează servicii cu „prezență semnificativă și substanțială” în Hong Kong înainte de 1 iunie 2023 pot continua să presteze serviciul timp de 12 luni până la 31 mai 2024, fără a încălca noile cerințe de licențiere. Determinarea unei „prezențe semnificative și substanțiale” va implica luarea în considerare a biroului fizic, a personalului cheie și a volumelor de tranzacționare specifice Hong Kong. VATP-urile care nu funcționau în Hong Kong înainte de 1 iunie 2023 nu sunt eligibile pentru aranjamentele tranzitorii și, prin urmare, nu pot începe activități comerciale VATP în oraș sau nu comercializează în mod activ investitorilor din Hong Kong până când nu sunt autorizați de către SFC.
Înainte de lansarea regimului de licențiere din 1 iunie 2023, SFC și-a publicat concluziile ca răspuns la feedback-ul de consultare primit de la o mare varietate de părți interesate. SFC a spus că respondenții au salutat în general cerințele propuse, în timp ce unii dintre ei au solicitat clarificări. Cerințele finale au fost modificate sau clarificate pentru a reflecta acest lucru.
Furnizorii de servicii cripto din Africa de Sud vizează obținerea licențierii
Companiile cripto care doresc să opereze în Africa de Sud vor trebui să solicite o licență de la Autoritatea de Conduită a Sectorului Financiar (FSCA) a țării începând cu 1 iunie 2023. FSCA rămâne de părere că activitățile legate de criptoactive prezintă riscuri semnificative pentru clienții financiari și că evoluțiile recente evidențiază necesitatea reglementării urgente a activităților criptoactivelor. Ca urmare a acestui nou regim de licență, cei care furnizează servicii financiare în legătură cu criptoactive fără licență ar putea fi amendați de până la 10 milioane ranzi sud-africani sau riscă închisoare. Companiile au până la 30 noiembrie 2023 să depună această cerere.
Hong Kong și Japonia explorează monedele digitale ale băncii centrale
Directorul executiv al Autorității Monetare din Hong Kong (HKMA) Eddie Yue a anunțat începerea programului pilot de monedă digitală a băncii centrale de vânzare cu amănuntul (CBDC) în Hong Kong, și anume e-HKD. În urma feedback-ului pozitiv la două runde de consultare, în special în lumina potențialului eficiență mai mare a plăților, Hong Kong a lansat Programul pilot e-HKD pentru a lua în considerare diferite cazuri de utilizare și opțiuni de proiectare și pentru a crea împreună noi funcționalități și infrastructuri de plată. Având în vedere ecosistemul bine dezvoltat de plăți cu amănuntul din Hong Kong, orice decizie de implementare a e-HKD ar depinde foarte mult de posibilitatea realizării plaților mai eficiente și mai convenabile decât metodele de plată. Ca atare, lecțiile din programul pilot vor fi esențiale în vederea adoptării oricărei decizii politice finale așteptarea fiind ca aceste lecții să fie împărtășite în săptămâna FinTech din Hong Kong din noiembrie 2023.
Între timp, Banca Japoniei (BOJ) a emis un nou raport care detaliază concluziile din a doua fază a studiului său CBDC, un proiect care a derulat din aprilie 2022 până în martie 2023. A doua fază a proiectului a avut în vedere evaluarea unor funcții suplimentare construite pe baza funcțiilor primare CBDC explorate în prima fază. Decizia de emitere a unui CBDC va fi adoptată prin discuții între publicul japonez, iar BOJ va continua să facă pregătirile în consecință.
Sursă foto: cnbctv18.com