Parlamentul European introduce Legea Transferului Instant de Credit pentru Bănci și PSP-uri
Membrii Parlamentului European (MEP-uri) au adoptat oficial noi reguli pentru a se asigura că fondurile transferate ajung imediat în conturile bancare ale clienților de retail și ale întreprinderilor din întreaga UE. Noua regulă își propune să garanteze clienților de retail și întreprinderilor, în special IMM-urile, ca nu vor trebui să aștepte banii lor. Parlamentul European a explicat, de asemenea, că această mișcare ar trebui să îmbunătățească siguranța transferurilor.
Băncile și alte companii furnizoare de servicii de plată (PSP-uri – payment service providers) vor trebui acum să se asigure că transferurile de credit sunt accesibile și procesate imediat. Noile reguli definesc transferurile de credit „instant” ca fiind transferurile de bani care ajung în contul destinatarului în termen de 10 secunde, indiferent de momentul sau ziua în care sunt efectuate. Plătitorul ar trebui, de asemenea, să fie informat în zece secunde dacă fondurile transferate au fost sau nu puse la dispoziția destinatarului dorit.
PSP-urile situate în zona euro vor avea nouă luni pentru a se asigura că sunt pregătite să primească transferuri de credit instant în euro și 18 luni pentru a le trimite.
Michiel Hoogeveen, un membru olandez al Parlamentului European, a discutat despre noua lege: „Regulamentul privind Plățile Instant marchează modernizarea mult așteptată a plăților în piața unică europeană.” „Clienții pot acum să spună adio neplăcerii de a aștepta două sau trei zile lucrătoare pentru a avea acces la banii lor. Livrăm ceva de care oamenii și afacerile se preocupă cu adevărat: transferul de bani în 10 secunde, în orice moment al zilei.”
Statele membre care nu folosesc euro ca monedă principală vor trebui, de asemenea, să aplice regulile, acolo unde conturile oferă deja tranzacții regulate în euro, după un interval de tranziție mai lung. Va exista o derogare specială de la efectuarea plății în zece secunde pentru astfel de conturi în afara orelor de program, având în vedere posibilele preocupări legate de accesul la lichidități în euro.
Protejarea clienților împotriva fraudelor
Pentru a maximiza siguranța clienților, PSP-urile vor trebui să implementeze măsuri robuste și actualizate de detectare și prevenire a fraudelor, pentru a evita ca transferurile de credit să ajungă în contul greșit din cauza fraudelor sau erorilor. Toate PSP-urile care activează în UE ar trebui să ofere acum un serviciu pentru a verifica identitatea unui destinatar – fără taxe sau comisioane suplimentare.
Acest lucru înseamnă că taxele percepute de un PSP pentru tranzacția instantanee de credit în euro nu pot fi mai mari decât taxele percepute pentru transferurile de credit “non-instant”.
Ca o măsură suplimentară de protecție împotriva fraudei, PSP-urile vor trebui, de asemenea, să permită clienților să stabilească un plafon maxim pentru transferurile de credit instant în euro, care ar putea fi ușor modificat înainte de următorul transfer.
Noile reguli mai prevăd ca, în cazul în care vreun PSP nu își îndeplinește suficient de bine obligațiile de prevenire a fraudelor, iar acest lucru rezultă în daune financiare, un client să poată solicita compensație de la furnizorul de servicii, conform noilor reguli.
PSP-urile care oferă transferuri de credit instant trebuie, de asemenea, să verifice dacă vreunul dintre clienții lor este supus sancțiunilor sau altor măsuri restrictive legate de spălarea banilor și finanțarea teroristă.
Sursă foto: currencytransfer.com