De la Twitter la „Everything App”: poate X să devină o super-aplicație financiară?
Elon Musk a început rebranding-ul la o scară largă și bruscă a platformei Twitter – la scurt timp după ce a finalizat achiziția de 44 de miliarde de dolari a popularei aplicații de social media. Devenind acum X, Musk nu s-a sfiat în a-și explica ambițiile de a crea o „aplicație pentru tot” („Everything App”) care ar putea cuprinde rețelele sociale, comerțul electronic, plățile și serviciile bancare.
Rebranding-ul Twitter pare să indice alte schimbări semnificative care vor urma. Micuța pasăre albastră cunoscută lasă loc unui „X” stilizat; Musk a propus schimbarea numelui „tweet-urilor” în „X’s”; în timp ce contul @Twitter este înlocuit cu @X.
Încet, dar sigur, toate elementele Twitter sunt eliminate și înlocuite cu noi variante legate de X – probabil până când nu există niciun semn al predecesorului social media.
Ideea unei „aplicații pentru tot” este strâns legată de conceptul de super-aplicații, care nu au prins avânt în lumea occidentală, ci au înregistrat cel mai mare succes în Asia – sub forma WeChat.
Schimbarea mărcii „deschide o lume cu totul nouă de noi oportunități”.
Lansat inițial în 2011 ca o aplicație de mesagerie instantanee, WeChat a evoluat prin implementarea rețelelor sociale, plăți, comandă de mâncare și multe altele.
Acesta este modelul spre care Musk pare să tindă prin preluarea și rebranding-ul ulterior al platformei Twitter. Dar de ce să elimini toate elementele mărcii „Twitter” atât de curând după ce a cheltuit zeci de miliarde de dolari pe el?
Vor avea consumatorii cu adevărat încredere cu finanțele lor într-un brand controversat?
În timp ce atât de mulți oameni se gândesc la luarea deciziilor lui Musk, încrederea în platforma rebrand-uită cu informațiile lor financiare poate să nu fie chiar prima lor opțiune.
Încrederea fiind o componentă cheie pentru încorporarea serviciilor financiare și implicarea utilizatorilor, precum și menținerea utilizatorilor activi pe măsură ce au loc schimbări semnificative, cu cât poate scăpa X înainte să-și deterioreze propriul obiectiv de super-aplicație?
Mathieu Breton, CTO la firma de finanțare încorporată Swan, explică importanța atât a cerințelor de reglementare la implementarea serviciilor financiare, dar și a construirii încrederii cu utilizatorii săi: „Vom vedea tot mai multe companii de tehnologie care doresc să încorporeze servicii financiare – Twitter (sau X) cu siguranță nu este primul și nici nu va fi ultimul.
„Dar complexitatea de a face acest lucru și expertiza necesară nu trebuie subestimate. Orice afacere trebuie să ia în considerare conformitatea cu reglementările, procesele de securitate etc.
„Acesta este locul în care companiile BaaS joacă un rol esențial în a ajuta mărcile să integreze cu succes serviciile financiare, gestionând toate aceste probleme mai complexe.”
„Adevărata problemă, totuși, este că, spre deosebire de alte mărci, consumatorii vor avea cu adevărat încredere în finanțele lor într-o marcă controversată?”
Combaterea unui câmp minat de reglementare
Odată cu implementarea serviciilor financiare în orice platformă sau produs, apar o serie de riscuri. Mediile de reglementare diferă drastic între SUA, Marea Britanie și Europa. Dacă super-aplicația lui Musk va valorifica baza de peste 300 de milioane de utilizatori activi lunar, raportat la nivel mondial, va trebui să asigure conformitatea pe tot globul pentru a-și proteja utilizatorii de nivelurile tot mai mari de fraudă.
Mat Peck, CTO al platformei de plăți Monavate din Cambridge, a explicat provocările creării unei super-aplicații globale care implică servicii financiare: „Dacă Twitter/X ar putea face acest lucru posibil, ar fi grozav din perspectiva incluziunii financiare.”
„La fel ca în misiunea lor globală, au o platformă ideală prin care pot aduce servicii bancare în segmentele nebancare, atât pentru consumatori, cât și pentru întreprinderile mici și mijlocii.”
„Cu toate acestea, există bariere fundamentale care fac ca aceste ambiții să fie dificil de adus pe piață, din cauza diferențelor vaste între cerințele de reglementare din fiecare țară.”
„Facerea serviciilor bancare și financiare accesibile la nivel global și asigurarea unei experiențe universale pentru clienți, indiferent de locația lor, ar presupune existența unei echipe de experți în plăți specializate în cerințele diferite pentru fiecare zonă geografică sau jurisdicție – ceea ce este o sarcină mult mai mare și mai nuanțată decât simpla adăugare de servicii bancare.”
Plățile pe platforma X „ar putea provoca neplăceri multor oameni obișnuiți”
Tony Craddock, director general al Asociației de Plăți, explică motivele din spatele îngrijorării sale cu privire la ambițiile de extindere a proiectului: „Având în vedere că un procent uriaș de fraudă a plăților are loc ca urmare a interacțiunilor dintre fraudatori și victime atunci când folosesc platformele de social media, încercările lui Elon Musk de a trece X într-o super-aplicație care își propune să integreze plăți și servicii bancare ar trebui să fie îngrijorătoare.
„Motto-ul lui cu „mișcă-te repede și sparge lucrurile” este bună atunci când lansează rachete, dar asumarea aceleiași atitudini față de plăți, fără unele modificări fundamentale ale platformei, ar putea provoca neplăceri multor oameni obișnuiți.”
„Înainte ca plățile și serviciile bancare prin X să poată fi lansate vreodată în Marea Britanie, ar trebui să vedem dovezi solide că platforma își propune să elimine tranzacțiile periculoase și să interzică întreprinderilor nereglementate din Marea Britanie să folosească platforma pentru a face publicitate investițiilor și produselor financiare.”
„Ne-am dori, de asemenea, să vedem X și alte platforme sociale precum Facebook și Instagram să se alăture membrilor serviciilor noastre financiare pentru a combate această crimă care afectează un număr tot mai mare de oameni în fiecare an, de exemplu, ajutându-ne să proiectăm un punct central în care identitatea fraudătorilor dovediți este partajată, astfel încât atunci când încearcă să fure din nou prin alte conturi, să nu poată face acest lucru.”
Sursă foto: washingtonpost.com